Hej, tu Patryk!
Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!
Myślę, że to idealna pora, aby podsumować rok 2023, dlatego na tym skupimy się w dzisiejszym wydaniu, a nowości pojawią się w następnym mailingu!
Był to pierwszy rok w którym rozwiązania AI zyskały zainteresowanie na ogromną skalę. Ale nic dziwnego, wiele z tych technologii pozwala znacząco zmniejszyć koszty wykonania ogromnej ilości zadań lub całkowicie te zadania zautomatyzować.
W 2023 roku dziedzina sztucznej inteligencji przeżyła prawdziwy boom i przekształciła się nie do poznania, a generatywne AI stało się prawdziwie topowym tematem.
Oto kilka najważniejszych wniosków i faktów z minionego roku, które warto znać:
Wykorzystanie AI w firmach rośnie
- Użycie generative AI w dużych firmach technologicznych jest bardzo duże. W raporcie “The State of AI” McKinsey Global z sierpnia 2023 jedna trzecia badanych firm przyznała, że ich pracownicy regularnie korzystają z gen AI przynajmniej w jednej dziedzinie!
- Rosną inwestycję w użycie AI w organizacjach – w tym samym raporcie 40% respondentów przyznało, że ich organizacje zwiększą inwestycję w AI.
- 2/3 respondentów ogłosiła także, że dzięki użyciu AI w swoim biznesie osiągnęli wzrost przychodów!
Raport McKinsey: https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2023-generative-ais-breakout-year
Firmy wykorzystują AI, aby prowadzić marketing i usprawniać komunikację z klientem!
Kilka przykładów użycia AI przez realne duże firmy z różnych branż:
- Firma Heinz poprosiła AI o wygenerowanie grafiki z ketchupem. Na większości obrazków logo przedstawione na wygenerowanym ketchupie przypominało logo tej marki. Do tego dorzucono hasło “Even A.I. knows that ketchup is Heinz”
https://www.youtube.com/watch?v=LFmpVy6eGXs

- We Włoszech powstała limitowana seria znanego wszystkim słodkiego kremu kanapkowego Nutella. Opakowania te zostały stworzone przy pomocy AI, a cała seria została wyprzedana bardzo szybko! https://twitter.com/soy_marketing/status/875723667220701186

- Polska firma udostępniająca audiobooki Storytel stworzyła kampanię promującą lektury posługując się wizerunkiem ich autorów w unowocześnionym wydaniu wygenerowanym przez AI https://nowymarketing.pl/storytel-wykorzystalo-ai-do-wygenerowania-grafik-z-wizerunkiem-autorow-polskich-lektur-ale-we-wspolczesnym-wydaniu/

- W marcu nawet Coca Cola stworzyła platformę dla fanów, gdzie mogą generować grafiki AI z popularnym napojem!

- Poza tym bardzo dużo znanych platform takich jak TikTok, Netflix itp. wykorzystują od dłuższego czasu pewnego rodzaju własne modele do personalizowania podsuwanych użytkownikom treści.
Pojawiły się pierwsze regulacje w kwestiach AI
- Unia Europejska wprowadziła pierwsze regulacje dotyczące AI. Powstał tak zwany AI Act! https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20231206IPR15699/artificial-intelligence-act-deal-on-comprehensive-rules-for-trustworthy-ai
Pojawiły się też różne obawy związane z bezpieczeństwem AI
- Elon Musk, Steve Woźniak (współzałożyciel Apple) i ponad 1100 innych znanych osób ze świata techonlogii w kwietniu podpisało się pod listem otwartym, w którym apelują o wstrzymanie się z rozwojem modeli większych niż GPT-4. Obawiają się oni, że takie AI mogłoby stać się zagrożeniem dla ludzkości, ponieważ posiadałoby inteligencję pozwalającą rywalizować z człowiekiem. https://fortune.com/2023/03/29/elon-musk-apple-steve-wozniak-over-1100-sign-open-letter-6-month-ban-creating-powerful-ai/
- Powstały również specjalne zespoły jak Frontier Model Forum czy zespół od Superalignmentu OpenAI, które mają pracować nad bezpieczeństwem AI i dopasowaniem go do naszego życia i możliwości technologicznych i prawnych. Zespoły te składają się z najlepszych specjalistów z największych firm z branży AI. https://openai.com/blog/frontier-model-forum https://openai.com/blog/introducing-superalignment
Były też chwile chaosu
- W tym roku mieliśmy okazję obserwować bardzo ciekawą sytuację w najbardziej znanej firmie zajmującej się Generative AI czyli OpenAI, gdzie ich szef Sam Altman został zwolniony z dnia na dzień. Pod wpływem protestów pracowników po kilku dniach wrócił na swoje stanowisko. Zburzyło to trochę wizerunek OpenAI jako firmy bardzo stabilnej i zdrowo rozwijającej się. Zrodziło za to pewne obawy co do tego co mogło być przyczyną tak nagłych ruchów zarządu organizacji.
Oczywiście działo się również dużo dużo więcej, ale większość newsów możecie prześledzić w archiwum newsletterów na mojej stronie orlowskidev.pl lub w filmikach na YouTube
Podobają Ci się newsy, które czytasz?
Dołącz do ponad 250 subskrybentów! Dzięki temu będziesz wiedział co dzieje się w świecie AI jeszcze szybciej!
Wystarczy podać swój adres e-mail ⬇️
* Zapisując się na newsletter, zgadzasz się na otrzymywanie aktualności z dziedziny technologii, AI, automatyzacji, biznesu oraz informacji o produktach związanych z OrlowskiDev
Co może nas czekać w 2024 roku?:
1. Wiele razy słyszałem, że rok 2024 będzie rokiem wyborów. Na świecie wybory mają odbyć się w ponad 70 krajach. Niestety tutaj wpływ AI może być negatywny, możemy spodziewać się masy deepfake’ów, manipulacji, botów i innych tego typu coraz bardziej dopracowanych metod wpływania na ludzi. Takimi materiałami prawdopodobnie zalany będzie cały internet.
2. Rozwój aplikacji opartych na możliwościach obecnych modeli! GPT-4 czy wiele modeli open-source jest obecnie naprawdę potężnych, ale dużym problemem jest komunikacja z nimi. Wielofunkcyjne czaty nie wydają się najlepszym sposobem na interakcję z modelami generative AI. Moim zdaniem w 2024 roku pojawi się bardzo dużo aplikacji łączących kilka możliwości jednego/różnych modeli z możliwościami na przykład innych aplikacji/serwisów czy algorytmów i powstanie masa nowych rozwiązań i platform oferujących bardziej intuicyjne i skierowane do węższej grupy funkcje i interfejsy.
3. Dalsze próby uregulowania AI. AI Act przyjęty w Unii Europejskiej jest pierwszym prawem regulującym sprawy związane z AI. Ale na pewno nie będzie jedynym! Najprawdopodobniej w 2024 roku regulacje dot. użycia i bezpieczeństwa AI zaczną być wprowadzane na całym świecie
4. AI będzie jeszcze bardziej wykorzystywane do marketingu. Koszt generacji grafiki z wykorzystaniem sztucznej inteligencji jest nieporównywalnie niższy niż praca grafika komputerowego. Coraz więcej firm zauważy potencjał marketingowy AI i pojawi się bardzo dużo nowych, kreatywnych kampanii.
5. Integracja AI ze smartfonami! Tego nie mogę się doczekać, dzięki integracji modeli AI ze smartfonami moglibyśmy uzyskać np. asystentów głosowych potrafiących wykonywać zadania dużo bardziej skomplikowane niż do tej pory.
6. Do tej pory słyszeliśmy o wynalezieniu przez AI nowych materiałów, antybiotyków czy rozwiązywaniu otwartych problemów matematycznych. Być może dzięki AI w 2024 dokona się przełom np. w elektronice lub medycynie? Taką rzecz jest bardzo ciężko przewidzieć, ale po cichu liczę na coś wielkiego 😅
Bardzo dziękuję wam za przeczytanie newslettera i bycie częścią tej społeczności! Mam nadzieję, że dzisiejsze podsumowanie jest dla was wartościowe!
Do usłyszenia za tydzień!
Dodaj komentarz